Kişinin yaneşeliığı cemiyet içinde kıymeti olan , kabiliyet, hâl ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı yapılabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına iyi ) değsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değsoruntirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler sinein özdeşdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değsorunebilir, ancak sürecin doğası değsorunmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birokkalı filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değsorunikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, adam sinein ömür boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir çekim ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise kendiliğinden vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele kırmızıındığında ise eğitim sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, bitirme, imtihan meyveları kadar mergup davranış değsoruniklikleridir.